bewegen

Tegenwoordig is een “activity-horloge” niet meer weg te denken in onze maatschappij. Maar in de jaren 60 al werd de norm van 10.000 stappen bedacht door een Japans bedrijf. Om fit te blijven moet je volgens de Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad per week ca. 150 minuten intensief bewegen en zeker niet te veel stil zitten. Zet je iedere dag 8.000 stappen, waarvan 3.000 intensief, dan voldoe je aan de richtlijn.

De gemiddelde mens zet tussen de 5.000 en 6.000 stappen per dag. Daaronder beweeg je echt te weinig. De groep mensen die te weinig beweegt wordt steeds groter omdat we in de huidige moderne maatschappij veel en meer achter de computer zitten.

Wat zijn de risico’s van te weinig bewegen?

Beweeg je te weinig, dan heb je meer kans op rug- of nekklachten. En op de lange termijn heeft het meer gevolgen: je bloedsuikerspiegel gaat omhoog en je bouwt meer vetmassa op. Hierdoor heb je meer kans op diabetes of hart- en vaatziekten. Zet je iedere dag 10.000 stappen, dan ontwikkel je een betere verhouding tussen spier- en vetmassa. Ook zorgt het voor een betere doorbloeding van de hersenen. Creativiteit en productiviteit gaan hierdoor omhoog!

Dus: met 10.000 stappen per dag blijf je fit, maar met 8.000 stappen kom je ook een heel eind. Wel ca. 3.000 stappen goed doorstappen. Matig-intensief bewegen is heel belangrijk omdat de hartslag omhoog gaat en je conditie hierdoor verbetert. Fietsen is ook prima.

Hoe haal je de 10.000 stappen?

Meet eerst hoeveel stappen je nu zet (vaak kan dit ook met een stappenteller op jouw telefoon) en kijk dan welke kleine aanpassingen je kunt doen om de 8.000 of 10.000 stappen te halen. Het beste is om ieder uur wat te bewegen (niet: de ene dag stil zitten en de andere dag 1-2 uur gaan fitnessen). Loop eens wat vaker op en neer naar de printer of de koffie-automaat op het werk; ga lunch-wandelen, parkeer de auto wat verder van je bestemming, neem vaker de trap in plaats van de lift, etc. Met twintig minuten wandelen zet je al snel 2.000 stappen! Je zal ook zien, dat het stimuleert om je stappen te meten. Je zal eerder een keer een extra rondje lopen om jouw doel te halen!!

Succes!